بازار عجیبی است. بسیار عجیب‌تر از آنچه در دهه‌های 60، 70 و نیمه اول 80 شمسی بود. اثر هیچ متغیری را نمی‌‌توان به سادگی بر عملکرد و رفتار این بازار عجیب و غریب سنجید.

برترین مجله اینترنتی ایران
مجله تخت گاز - روزبه خندان: بازار عجیبی است. بسیار عجیب‌تر از آنچه در دهه‌های 60، 70 و نیمه اول 80 شمسی بود. اثر هیچ متغیری را نمی‌‌توان به سادگی بر عملکرد و رفتار این بازار عجیب و غریب سنجید. ارز گران می‌شود، خودرو گران می‌شود؛ ارز ارزان می‌شود خودرو گران می‌شود؛ عرضه کاهش می‌یابد خودرو گران می‌شود، عرضه افزایش می‌یابد خودرو گران می‌شود؛ واردات را آزاد می‌کنند خودرو گران می‌شود، ممنوع می‌کنند باز هم خودرو... این خودرو مرتب گران می‌شود. اصلا گویا آمده تا گران شود و فقط صعود کند. بازار عجیبی است.

رفتارها و تصمیمات عجیب در میانه بازار خودروهای وارداتی

یک خودروساز بزرگ بین‌المللی بازار ایران را تحریم کرد، اما نماینده‌اش هم‌چنان به واردات و فروش خودرو ادامه داد. یک خودرو را هم خودروساز داخلی وارد می‌کند هم نمایندگی برند آن و هم اشخاص! خودروها وارد کشور می‌شوند بدون اینکه رویه‌ای در سطح تجهیزات یا مدل‌هایشان باشد. بسته به زمان ورود و مبداء ورودشان آپشن‌هایشان هم تغییر می‌کند و شاهکارتر از همه اینکه اخیرا یک محصول مشترک از 2 برند وارد کشور شده! بازار ایران رویه خاصی ندارد شاید به همین دلیل باشد که رفتار مشخصی هم ندارد، البته نمی‌دانیم نبود رویه خاص رفتار بازار را تحت تاثیر قرار داده یا رفتار خاص، شیوه مشخص را از بازار ایران گرفته؟ همان ماجرای همیشگی مرغ و تخم‌مرغ است دیگر...

هیوندای آی40؛ سوغات اروپا برای خاورمیانه

سوناتا در ایران تا دلتان بخواهد محبوب است، مخصوصا مدل وای‌افش. بعضی جان می‌دهند برای خودرویی تا این حد به قول خودشان فضایی و عجیب و غریب، جادار و مطمئن و البته زیبا و کیفی. به تازگی با آب و تاب از نسل جدید این خودرو پرده‌برداری شد و گرچه بسیاری از طرحش به اندازه نسل قبل خوششان نیامد و برایش هورا نکشیدند، اما بی‌صبرانه در انتظار ورودش بودند تا اینکه... خبر عجیب بود و جسته گریخته اما صحت داشت، خبری از نسل جدید سوناتا در بازار ایران نخواهد بود! به جایش آی40 خواهد آمد. خودرویی زیبا که البته از هر نظر به آن بنگریم یک النترای لوکس و مجهز را خواهیم دید نه سوناتا را! حتی اگر بدانیم سوناتا به اروپا راهی ندارد و به جایش در آنجا آی40 عرضه می‌شود! پرسش اینجاست که چرا آسان‌موتور چنین تصمیمی گرفته؟ چرا تاکنون سوناتا وارد می‌شد به یکباره بازار ایران به سیاست‌های هیوندای در اروپا بله گفت و تغییر مسیر داد؟

رفتارها و تصمیمات عجیب در میانه بازار خودروهای وارداتی

 برای تمامی این پرسش‌ها به طور قطع دلایل فنی و تجاری متعددی وجود دارد، اما یک پرسش بی‌پاسخ می‌ماند و آن هم اینجاست که چه تضمینی وجود دارد نسل جدید سوناتا توسط اشخاص و دور زدن متعدد قانون ثبت سفارش نشود و به بازار راه نیابد؟ و در صورتی هم که سوناتا ر��ه نیابد، آیا آی40 یارای رقابت با رقبایی چون اپتیما یا کمری فیس‌لیفت (و حتی با همین شمایل کم‌اقبال) را داراست؟


تویوتا جی‌تی‌86 یا سوبارو بی.‌آر.زی؟

این کوپه کوچولو و محبوب اسپرت با ورودش به بازار ایران حسابی جوانانی که دستشان نسبتا به دهنشان می‌رسید و می‌خواستند یک خودرو خاص، اسپرت و هیجان‌انگیز از برندی معتبر بخرند را هیجان‌زده کرد. تویوتا بود، زیبا بود و قیمتی مناسب داشت.

رفتارها و تصمیمات عجیب در میانه بازار خودروهای وارداتی

خیلی‌ها نمی‌دانستند این خودرو دقیقا با همین قیافه و ظاهر خوشتیپش با 3 برند در دنیا عرضه می‌شود و هر برند به منطقه‌ای خاص از جهان اختصاص دارند اما باور کنید هیچ‌کس نمی‌دانست بازاری در دنیا هم وجود دارد که در آن یک خودرو با 2 برند عرضه می‌شود، یکی تویوتا و دیگری سوبارو! البته برای کشوری که محصولی چون تندر90 در آن توسط دو خودروساز بزرگ مونتاژ می‌شود و بی‌جهت معروف است کیفیت یکی بالاتر از دیگری است، چندان جای تعجب ندارد!

رفتارها و تصمیمات عجیب در میانه بازار خودروهای وارداتی

شکی نداریم بازار ایران آنقدر آزاد و متنوع نیست که بتوان یک خودرو را با 2 برند فروخت! این‌هم از عجایب بازار داخلی به حساب می‌آید.


رنو کلئوس؛ نگین‌خودرو یا پارس‌خودرو؟

همه می‌دانیم رنو چند سالی است با قدرت بیشتر، محصولات متنوع‌تر و بازاریابی وسیع‌تر آمده تا نشان تجاری‌اش را به عنوان یک برند قابل اعتماد با طیف وسیعی از محصولات اقتصادی تا لوکس جا بیندازد، کار نداریم موفق شده یا خیر، کار به این داریم که یک محصول توسط نگین‌خودرو، نماینده رسمی این شرکت عرضه می‌شده، پس از آن یک شرکت خودروساز داخلی از زیرمجموعه‌های سایپا با نام پارس‌خودرو و آن پیشینه درخشان در مونتاژ خودروهای لوکس که از قضا در مونتاژ تندر و مگان با رنو همکاری می‌کند، قصد کرده نسل جدید همان محصولی که پیش از آن نگین‌خودرو وارد می‌کرد را عرضه کند، همین رنو کلئوس خودمان را می‌گوییم، تازه‌ترین نسل از اولین شاسی‌بلند رنو!

رفتارها و تصمیمات عجیب در میانه بازار خودروهای وارداتی

تا اینجای کار باز هم مشکلی نداریم، توافقی صنعتی است دیگر، اما زمانی‌که متوجه می‌شویم پارس‌خودرو کلئوس را مونتاژ نخواهد کرد و به صورت سی‌بی‌یو وارد می‌کند، سئوالات متعدد یکی پس از دیگری به ذهنمان خطور می‌کنند، چرا نباید این محصول توسط نماینده رسمی رنو وارد شود و یک خودروساز داخلی دست به واردات آن بزند؟ اصلا چه شد که خودروسازان داخلی هم واردکننده شدند؟
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه